Казкотерапія як спосіб виховання
Казки люблять усі – і діти, і дорослі, адже вони лікують душу, а через душу зцілюють тіло. В. Сухомлинський вважав, що казки, прочитані в дитинстві, назавжди відкладають у серці «зернятка людяності, з яких складається совість».
Казки не лише дають естетичне задоволення, а й змушують нас замислитися над проблемами реального життя вибором друзів, поведінки, правильного рішення. Люди інтуїтивно прагнуть казки, відшукують у ній прихований зміст, щоб заново відкрити в собі те, що вже відомо, але приховано в глибині серця.
Нині слово «казкотерапія» відоме й часто вживане. Казкотерапія відома людству сотні років, а от течією сучасної психотерапії вона стала недавно. Якщо спробувати відшукати в інформаційних джерелах визначення казкотерапії, то виникнуть певні труднощі. Це буде пов’язано з тим, що в різних контекстах цей термін використовують по-різному. Казкотерапію використовують і у вихованні, і в освіті, і в розвитку, і в тренінговому просторі, і як інструмент психотерапії.
У роботі з дітьми казкотерапія є найефективнішим психологічним методом. Адже в казках відображено всі аспекти людського життя, проектують моделі відносин, визначають цінності та ідеали, що сприяє формуванню духовно здорової, компетентної особистості. А обов’язково «щасливий кінець» стає основним засобом цього виду арт-терапії, що допомагає позбутися страхів і комплексів.
Казкотерапія:
- Як інструмент передачі досвіду «з уст в уста». Це спосіб виховання в дитини особливого ставлення до світу, прийнятого в цього соціуму.
- Це спосіб передачі індивідууму необхідних моральних норм і правил. Цю інформацію подано у фольклорних казках і переказах, билинах, притчах. Найдавніший спосіб соціалізації й передачі досвіду.
- Як інструмент розвитку. У процесі слухання, обмірковування та обговорення казки в дитини розвиваються необхідні для ефективного існування фантазія, творчість.
- Як наратив. Слухаючи й сприймаючи казки, людина «вбудовує» їх у свій життєвий сценарій, формує його. У дітей цей процес є особливо яскравим, чимало дітей просять читати їм одну й ту саму казку багато разів.
- Як психотерапія. Робота з казкою спрямована безпосередньо на лікування й допомогу клієнту. Казкотерапевт створює умови, у яких клієнт, працюючи з казкою (читаючи, придумуючи, розігруючи, продовжуючи), вирішує свої життєві труднощі й проблеми. Можливі як групові, так і індивідуальні форми роботи.