Основні прийоми роботи з казкою
Аналіз казок.
Усвідомлювати мету, інтерпретувати те, що стоїть за казковою ситуацією, конструкцією сюжету, поведінкою героїв. Наприклад, для аналізу обирають відому казку або казку, створену психологом чи вчителем для індивідуальної роботи з учнями. До того ж учневі пропонують відповісти на низку запитань.
Розповідання казок.
Прийом спрямовано на розвиток фантазії й творчої уяви. Учневі або групі пропонують розповісти казку від першої або третьої особи, а також від імені інших казкових героїв.
Переписування казок.
Переписування й дописування авторських і народних казок має сенс тоді, коли дитині не подобається щось у сюжеті казки, поворот подій, певні ситуації, у які потрапляють герої, кінець казки тощо. Це важливий діагностичний матеріал. Переписуючи казку, дописуючи свій кінець або вставляючи інших персонажів, дитина сама обирає найвідповідніший її внутрішньому стану сюжет і відшукує той варіант вирішення ситуацій, який дає змогу звільнитися їй від внутрішнього напруження. У цьому полягає психокорекційний сенс переписування казки.
Постановка казок за допомогою ляльок.
Робота з ляльками дає змогу вдосконалювати й виявляти через ляльку ті емоції, яких зазвичай дитина з певних причин не може собі дозволити виявляти.
Малювання за мотивами казки.
Цей спосіб роботи може ґрунтуватися як на малюванні вже наявної казки, так і на створенні абсолютно нової. Потім відбувається обговорення малюнків.
Програвання епізодів казки.
Програвання епізодів казки дає можливість дитині відчути певні емоційно значущі ситуації й пережити певні емоції. Групове застосування казкотерапії дає можливість «проживати» казку у вигляді гри чи вистави, що сприяє не лише психічному, а й фізичному оздоровленню дитини.
Написання казок.
Написання казок допомагає розвивати фантазію та створювати нові образи. До того ж створення казок допомагає клієнту пізнати свій внутрішній світ і зрозуміти корінь проблеми.
Так, казкотерапія дає змогу людині відчути психологічну захищеність у повсякденному світі, дає можливість програти основні життєві ситуації в «захищеному режимі» посередництвом казок.
Цей вид терапії дає змогу глибше розібратися в собі, активізувати внутрішні ресурси людини. Однією з особливостей казкотерапії є можливість переключення уваги. Інколи поліпшення може настати вже тому, що увагу переключають з однієї проблеми на іншу, казкову.
Важливим є те, що деякі казки мають терапевтичий ефект як для дітей, так і для дорослих. Читаючи казку, роздумуючи про неї, людина на несвідомосимволічному рівні «запускає» власні творчі процеси.
Цінною ознакою казок є те, що відбувається певна трансформація: слабкий герой перетворюється в сильного, недосвідчений – у мудрого, лякливий – у сміливого тощо.
Отже, казка чудово сприяє розвитку дитини. Дитина асоціює себе з головним героєм й у своїй уяві подорожує, бореться з чудовиськами, перемагає зло, страхи, тобто «проживає» казку.
«Казка кличе нас у мандри, велить бути в житті сміливими і мудрими, долати перешкоди й біди і не забувати добра світового, бо тільки цим і вимірюється наша людська сутність», писав Валерій Шевчук, український письменник.