Керівнику групи

Чому не варто слухати музику ворога і як це пояснити учням

З початком повномасштабної війни значна частина українців відмовилася від споживання російського контенту, за даними опитування Gradus Research, 22 % респондентів усе ще слухають російську музику, щоправда, менше. Ще 7 % опитаних споживають цей контент у тому ж обсязі, що й до 24 лютого 2022 року.

Варто пам’ятати, що російська музика є частиною економіки рф, яка зараз працює на знищення українців та наших міст, містечок і сіл. До того ж, пісні російських виконавців є частиною інформаційних атак та пропаганди.

Саме такі причинно-наслідкові зв’язки між прослуховуванням музики ворога та російсько-українською війною варто проговорювати й з учнями, у яких лише формуються музичні смаки.

У людей, які не звикли до внутрішнього самоаналізу, може виникнути ситуація, коли цінність свободи країни та боротьби з ворогом – визнається, але ніяк не пов’язується зі своїми музичними уподобаннями. Ніби немає різниці, кого слухати.

Тут випливає й інша причина цього нерозуміння – нестача цифрової грамотності, наприклад, як наша інформаційна поведінка монетизується на користь того, кого ми слухаємо. А з доходу від прослуховувань платяться податки, з яких фінансується російська армія.

Тому, коли ми питаємо, чи етично слухати музику, важко дати однозначну відповідь. А якщо зрозуміємо причинно-наслідкові зв’язки, що слухати російських виконавців – означає донатити на ворожу армію, то відповідь на питання «Чи слухати музику ворога?» знаходиться дуже легко. Адже фінансово сприяти ворогу – це несправедлива дія. Несправедлива щодо тих, хто зараз своїм життям захищає нас і наше право вільного вибору, у тому числі вибору, кого слухати.

Російська музика є частиною економіки рф, яка зараз потужно працює на знищення України. Також вона є частиною інформаційних атак та впливу на нас. Доки українці, які роками слухали російське і виховували в такому середовищі власних дітей, не почнуть рефлексувати над цим, доти в наших рейтингах будуть російські виконавці.

Серед причин, чому деякі українські учні й досі слухають пісні російських виконавців, є й такі:

  • несвідоме споживання контенту: якщо людина пхає собі у вуха те, що їй дають алгоритми, то вона буде слухати багато російського. Адже грошей на просування музичної індустрії в росії багато;
  • також у «модній» блогерсько-реперській російській музиці, яку слухають деякі українці, є зміст, який може приваблювати підлітків: самоствердження, агресія, секс та зухвалість.

Небезпека споживання російської музики не тільки в тому, які фінансові механізми обслуговують цю індустрію. У тоталітарній державі всі суспільні інститути, у тому числі й культура, працюють на державу і є складником системи ідеологічних впливів. Сучасна пропагандистська машина є дуже винахідливою і має багато психологічних мішеней.

Нав’язування зневіри, безнадійності, протесту заради хизування силою, безкарністю і вседозволеністю, героїзація ризикованої саморуйнівної поведінки, знецінення життя – усе це складники маніпулятивного впливу на підліткову свідомість.

Ритм, мелодія і слова можуть у своїй взаємодії дуже сильно впливати на стани слухача й посилювати механізми навіювання. А в кліпах, де використовується ще й відеоряд, можливостей для маніпулятивних впливів стає ще більше:

  • російський медіапростір наповнений шовінізмом та ксенофобією. Тож поглинаючи російський контент, ми переймаємо ці ідеї;
  • сучасна російська «творчість» може обслуговувати режим та є елементом ІПСО (інформаційно-психологічна операція: як-от пропаганда, дезінформація тощо), нести ідеї страху перед режимом.

Кожне покоління має свої улюблені пісні, тому можна обмінюватися думками про свої музичні уподобання, заохочувати гумор і самоіронію в розмові про музику, яку ми слухаємо.

Не варто прагнути нав’язати, що кому слухати, або заборонити прослуховувати щось конкретне. Варто ініціювати роздуми – розбиратися, що саме приваблює в певній пісні, який стан вона викликає, у чому цінність цього стану, як часто виникає в ньому потреба, чи можна цю потребу задовольнити чимось іншим.

Головне завдання – розвинути в дітей бажання розібратися, чому вони слухають ту чи ту музику. Наприклад, часом діти та дорослі використовують фонове прослуховування музики, щоб її ритмом підтримати активацію свого стану.

Музика може навіювати й напівтрансові медитативні стани, які збалансовують емоції й заспокоюють нас. Якщо ми разом із підлітками визначимо на підтримку яких станів спрямовуються музичні практики, то це дасть можливість експериментувати зі своїми музичними уподобаннями більш свідомо.

За матеріалами «НУШ»

Залишити відповідь