Батькам

Чому домовленості з підлітками не працюють

Причина 1. У вас погані стосунки із підлітком. В них немає довіри, немає взаєморозуміння, поваги, підтримки, натомість є взаємні претензії, образи, вимоги, ультиматуми, відстоювання лише своїх інтересів. Інакшими словами замість стосунків – війна. Люди природньо не захочуть слухати (і тим паче виконувати прохання) тих, з ким у них немає контакту.

Причина 2. Ви говорили емоціями, а не про емоції. Психіка більше реагує на тон і емоції, аніж на слова. Інакше кажучи,
не так важливо, що ви говорите, важливіше ЯК. Можна сказати: “Скільки можна повторювати одне й те саме!!!” (відчуйте емоцію) і можна сказати: “Я дуже злюся і відчуваю, що мої слова неважливі, бо мені доводиться знову їх повторювати”. Емоційність висловлювання автоматично включає захисні механізми психіки, і підлітки замість того, щоб почути і згодитися на домовленості, починають нападати у відповідь, виправдовуватися, обманювати чи замикаються в собі.

Причина 3. Підлітку незрозуміло, ЧОМУ важливо виконувати домовленості і які вигоди це принесе. Вам може бути очевидним, чому “потрібно” застеляти постіль, робити домашку, дзвонити бабусі або вигулювати собаку вчасно. Але підлітки в силу віку пізнають себе, світ і закономірно ставлять під сумнів все, що для усіх очевидно (це закладено природою і не відбувається на зло, як може здатися).

Причина 4. Ви домовилися про непосильні або невластиві для підлітка речі. Хотіти вчитися, пам’ятати про домашні обов’язки або ставити впріоритет заняття з репетитором – не є природним для підліткового віку в більшості випадків. Перед тим, як стати звичкою, нова дія потребує часу і зусиль, і дорослі краще відчувають, скільки саме. Якщо підліток не змиває за собою в туалеті (не фокусується на цьому), домовленість змивати за собою кожного разу без нагадування буде провальною.

Причина 5. Вам здалося, що ви домовилися, але для підлітка це не було очевидним. Є різниця між “поговорити” і “домовитися”. Підліток вислухав вашу позицію / емоцію / вимогу про те, що не так (і як має бути так) із брудним посудом, невиконаною домашкою, тоном бесіди тощо… Але не обов’язково сприйняв це за домовленість! Або ж зрозумів домовленість по-своєму, не так, як ви доносили.

Причина 6. Ви переклали відповідальність за виконання домовленостей на підлітка. В цьому абзаці зазвичай виникає найбільше супротиву у батьків. Бо ж коли нарешті вони, підлітки, почнуть брати відповідальність на себе, коли батькам вже можна буде видихнути?! Але правда в тому, що якщо ви ініціювали розмову про домовленості – то ви відчуваєте більшу проблему, ніж підлітки. І ви більш зацікавлені в тому, щоб домовленості виконувалися. А підлітки в силу слабкого розвитку лобних долей ще не можуть утримувати фокус на тому, що не пов’язане з їхніми інтересами або потребами. Доведеться прийняти, що ви головний режисер і виконроб, ви допомагаєте усім сторонам домовленості виконувати, поки для них це не стане легко / на автоматі
/ самомотивуюче.

За матервалами Діани Житня-Кебас

Залишити відповідь