«Я-повідомлення» для ефективного спілкування
Уявіть собі ситуацію: «Твій товариш Андрій захоплюється твоїм смаком, йому подобається, як ти одягаєшся. Він регулярно позичає в тебе одяг, але повертає брудним, із запахом диму цигарок, декілька разів навіть його пропалював і рвав. В Андрія все ще залишаються твої два джемпери, які він позичив минулої зими і, схоже, повертати не збирається. Що ти відчуваєш з цього приводу?».
– Якщо він візьме на себе зобов’язання і буде відповідати за мій одяг, повертаючи чистим і в хорошому стані, тоді нехай користується моїм гардеробом.
– Він повинен нести відповідальність за свої вчинки.
Замість залякування, моралізування, погроз, сарказму, образливих порівнянь, наказів, осуду, принижень, прізвиськ, благань мученика, злих пророцтв «СКАЖІТЬ Я…»
Цей алгоритм «Я-повідомлення» допоможе через вираження ваших почуттів висловити незадоволення стосовно дій опонента, поважаючи його гідність:
- ОПИС ПОЧУТТЯ, пов’язаного з неприйнятною ситуацією;
- ОПИС неприйнятної ПОВЕДІНКИ;
- ЧИМ мені ЗАВАЖАЄ така поведінка. Яким ПОТРЕБАМ не відповідає;
- Зрозуміло і точно сформульоване ПРОХАННЯ, ПОБАЖАННЯ щодо моїх очікувань.
Приклади:
Мені неприємно (1), коли ти негативно висловлюєшся про мене за моєю спиною (2). Це погіршує наші довірливі стосунки (3). Мені важливо, щоб ти говорив безпосередньо мені, чим саме незадоволений (4).
Мене дратує (1), що ти так голосно включаєш музику (2) саме тоді, коли я вчу уроки (3). Давай домовимося, – в той час, коли я вчуся, ти будеш робити тихіше звук або слухати музику в навушниках (4).
Щоразу, коли ти приходиш на 10 хв. пізніше (2), ніж ми домовилися, я переживаю (1), що ми запізнимося на уроки (3). Прошу, вчасно виходь з дому, щоб ми спокійно приходили на навчання (4).