Сторінка учня

Активне слухання

Слухання – це навичка чи здібність, на якій базуються всі без виключення уміння, що дозволяють бу­дувати діалог зі світом і самим собою.

Компетентність у спілкуванні полягає в тому, щоб са­мому в собі розвивати навичку слухання, навчатися різним методам комунікації і ведення бесіди, таким як: активне емпатійне слухання.

Активне слухання необхідне, коли вам потрібно зро­зуміти думку співрозмовника. Вчіться давати уточнюючі запи­тання, переформульовувати думку своїми словами. Адже за словами в різних людей можуть стояти різні реальності.

Активне слухання включає в себе: візуальний контакт зі співрозмовником, невеликий нахил в його сторону, відкрита (обличчя до обличчя) позиція по відношенню до співрозмовника, повторення суті твердження опонента краще починати зі слів «Ти вважаєш, що…»

Щоб не викликати агресію з боку співрозмовника, потрібно уникати не тільки критики і образ, але й прямих команд, по­рад. Висловлювання своєї точки зору краще починати зай­менниками «я», «мені», «мене» («Мені подобається…», «Я не люблю…»), інакше ваш співбесідник не буде сприймати вис­ловлювання, які стосуються особисто вас.

Важливим є вміння емпатійно реагувати на емоційний стан партнера по спілкуванню. Емпатія – це здібність щиро відповідати на його почуття.

Функцію емпатійного слухання добре передає мета­фора дзеркала: «Я повертаю тобі самого тебе для того, щоб, побачивши себе в мені, ти краще зрозумів, що з то­бою відбувається».  Не потрібно ніяких порад,  ніяких маніпуляцій. Ви відображаєте почуття людини, називаючи їх по імені: «Ти засмучений цим?», «В твоїх словах я  відчуваю біль», «Тобі, напевно, було дуже незручно?»

Як навчитися розуміти людей? Почніть з простого: пригадайте, як називаються почуття і їх відтінки. Як правило, почуття втрачають свою інтенсивність і  гостроту, коли слухач приймає їх зі співчуттям і розумінням. Краще протистояти спокусі саме зараз повчати чи з’ясовувати подробиці інциденту. Опис поведінки і відображення почуттів – це важливі навички спілкування між людьми. Але ці навички не можуть використовуватися механічно. Вони можуть допомогти лише тоді, коли ви спілкуєтеся щиро. У стосунках з людьми діючою силою ніколи не може бути просто прийом, це завжди людина, яка його використовує. Без співпереживання і щирості ці прийоми не діють/

Залишити відповідь