Психологія

Посстравматичний стрес як наслідок насильства

Порушення, що розвиваються після пережитого насильства, зачіпають всі рівні функціонування людини (фізіологічний, особистісний, міжособистісний) і можуть призводити до стійких особистісних змін не тільки в самої жертви насильства, але й у людей, які її оточують (наприклад, у членів родини).

  1. У дітей, які зазнали фізичного або сексуального насильства можуть спостерігатися повторювані ігри, в яких відбиваються елементи травматичного досвіду (на характер цих ігор варто звертати увагу при проведенні ігрової терапії).
  2. Можуть спостерігатися повторювані нічні кошмари, інтенсивні негативні переживання при зіткненні зі стимулами (тобто тим, що нагадує (символізує) пережиту травму), що супроводжується фізіологічними реакціями.
  3. Дитина, що пережила травму, може навіть бути не здатною повною мірою відновити в пам’яті те, що з нею відбулося. Найчастіше таке витиснення починає відігравати значну роль у подальшому житті жертви насильства.
  4. Може бути утрачено інтерес до того, чим раніш захоплювався, виникнути почуття відчуження від близьких, що, у свою чергу, може привести до ізоляції й порушень соціальної адаптації.
  5. У дітей – жертв сексуального насильства може бути загублена здатність відчувати сильні почуття.
  6. Може бути виникнення почуття «скороченого майбутнього» – наприклад, дитина навіть у фантазіях і мріях не може уявити себе в якості дорослого.
  7. У дітей, що страждають від посттравматичного стресового розладу спостерігаються:
  • порушення сну;
  • дратівливість;
  • гіперактивність;
  • порушення пам’яті й концентрації уваги.
  1. Дитина, що зазнала насильство та перебуває в стані посттравматического стресу, живе в постійній напрузі, очікуючи повторення насильства, а це, у свою чергу, позначається на її повсякденному житті: наприклад, різке зниження успішності в навчанні.
  2. Дитина, яка зазнала травми, може повністю змінити свій погляд на світ, при цьому часто на зміну одним ілюзіям приходять інші: замість віри в те, що «світ справедливий й упорядкований», приходить переконання в повній несправедливості й непередбачуваності світу.
  3. Дитина нікому не розповідає про те, що сталося, не хоче залишати родину, де це відбулося, або боїться всиновлення, припускаючи, що всі батьки погано поводяться зі своїми дітьми.
  4. Жертва насильства часто прагне повністю забути про те, що сталося, але існує й інший варіант: дитина, що зазнала насильства, може намагатися ні би заново пережити ситуацію, що травмує, щоб, нарешті, розв’язати її. Але такі спроби змінити минуле приводять тільки до повторної травматизації.
  5. Іншим наслідком травми може стати зловживання алкоголем і наркотичними речовинами. Зловживання наркотиками вважається одним з розповсюджених способів реакції на насильство в підлітків.
  6. Дитина схильна замовчувати про травматичні події через почуття сорому, провини, а також прагнення до витискання тяжких спогадів. При підозрі на наявність посттравматичного стресового розладу практичному психологу або соціальному педагогу доцільно тактовно розпитати дитину про існуючу в минулому подію, що могла надати травми.

Залишити відповідь