Активне слухання
Слухання – це навичка чи здібність, на якій базуються всі без виключення уміння, що дозволяють будувати діалог зі світом і самим собою.
Компетентність у спілкуванні полягає в тому, щоб самому в собі розвивати навичку слухання, навчатися різним методам комунікації і ведення бесіди, таким як: активне емпатійне слухання.
Активне слухання необхідне, коли вам потрібно зрозуміти думку співрозмовника. Вчіться давати уточнюючі запитання, переформульовувати думку своїми словами. Адже за словами в різних людей можуть стояти різні реальності.
Активне слухання включає в себе: візуальний контакт зі співрозмовником, невеликий нахил в його сторону, відкрита (обличчя до обличчя) позиція по відношенню до співрозмовника, повторення суті твердження опонента краще починати зі слів «Ти вважаєш, що…»
Щоб не викликати агресію з боку співрозмовника, потрібно уникати не тільки критики і образ, але й прямих команд, порад. Висловлювання своєї точки зору краще починати займенниками «я», «мені», «мене» («Мені подобається…», «Я не люблю…»), інакше ваш співбесідник не буде сприймати висловлювання, які стосуються особисто вас.
Важливим є вміння емпатійно реагувати на емоційний стан партнера по спілкуванню. Емпатія – це здібність щиро відповідати на його почуття.
Функцію емпатійного слухання добре передає метафора дзеркала: «Я повертаю тобі самого тебе для того, щоб, побачивши себе в мені, ти краще зрозумів, що з тобою відбувається». Не потрібно ніяких порад, ніяких маніпуляцій. Ви відображаєте почуття людини, називаючи їх по імені: «Ти засмучений цим?», «В твоїх словах я відчуваю біль», «Тобі, напевно, було дуже незручно?»
Як навчитися розуміти людей? Почніть з простого: пригадайте, як називаються почуття і їх відтінки. Як правило, почуття втрачають свою інтенсивність і гостроту, коли слухач приймає їх зі співчуттям і розумінням. Краще протистояти спокусі саме зараз повчати чи з’ясовувати подробиці інциденту. Опис поведінки і відображення почуттів – це важливі навички спілкування між людьми. Але ці навички не можуть використовуватися механічно. Вони можуть допомогти лише тоді, коли ви спілкуєтеся щиро. У стосунках з людьми діючою силою ніколи не може бути просто прийом, це завжди людина, яка його використовує. Без співпереживання і щирості ці прийоми не діють/