Педагогам на замітку

Інноваційні методи викладання: шпаргалка педагога

Тренінгові методики

     На початок заняття:

  • «Правила роботи»
  • «Очікування»

Вивчення нового матеріалу:

  • Вправа «Кошик ідей»
  • Вправа «6 капелюхів»
  • Учні діляться на команди, кожна з яких отримує свого «капелю ха». Колір капелюха вказує на тип завдання.

На завершення заняття:

  • Рефлексія. Синквейн
  • Вправа «Бочка меду»

Рефлексія. Синквейн

Щоб закріпити знання, учні разом складають синквейн за темою уроку.

Синквейн – короткий неримований вірш з 5 рядків, винайдений американською поетесою Аделаїдою Крепс під впливом японської поезії.

Як скласти синквейн

  • 1 рядок – 1 слово – головна тема, об’єкт обговорень (іменник чи займенник).
  • 2 рядок – 2 слова, що описують властивості (ознаки), характеристики об’єкта (прикметники, дієприкметники).
  • 3 рядок – 3 слова, що описують дії, характерні для об’єкта (дієслова, дієприкметники).
  • 4 рядок – фраза з 4 слів, де автор висловлює особисте ставлення до теми.
  • 5 рядок – слово – резюме, ключова характеристика або нова інтерпретація об’єкта.

  Підведення підсумків

Спробуйте оцінити свою роботу (урок засвоєння нових знань):

  • Розведіть в сторони руки ті, хто працював на уроці добре.
  • Візьміться правою рукою за ліве вухо, хто займався пошуком додаткової інформації до уроку.
  • Заплескайте в долоні ті, хто майже вивчив матеріал на уроці.
  • Затупотіть ногами ті, хто хоче швидше побігти на перерву.

  Метод часового навчання

Найбільшим ризиком під час дистанційного навчання є втрата динамічності та ефективності вебінару.

Метод часового навчання враховує особливості роботи мозку, щоб допомогти швидко засвоїти теоретичний матеріал.

Ідея полягає у послідовному вивченні невеликої кількості теоретичного матеріалу, чергуючи з допоміжним.

Основними є чіткі часові межі, встановлені на інформаційні блоки, із елементів яких побудований урок.

Навчальний матеріал поділяється на основний (теоретичний) та допоміжний (розважальний, творчий тощо). Кожен теоретичний блок чергується з допоміжним.

У такий спосіб можна оптимізувати природний процес кодування пам’яті в мозку.

  Наприклад, при вивченні теми «Натуральні волокна» у допоміжному блоці можна розповісти про інноваційне хутро з промислового конопляного волокна (дизайнер – Оксана Дево).

  Концентрація уваги

Вправа «Мушка». Доцільно використовувати перед подачею нового, великого за об’ємом матеріалу.

  Мотивація

Вислови типу: «Маленькими кроками до великої мети» чи «Життя – як їзда на велосипеді: щоб балансувати – потрібно постійно рухатись вперед».

Приклади відомих людей, що надихають: Сергій Єрмаков – дизайнер, що майже втратив зір; Вікторія Модеста – модель, співачка, попри те, що втратила ногу – залишилась у професії.

  Інфографіка

Останнім часом в Україні посилюється інтерес дослідників до різних аспектів використання інфографіки у педагогічному процесі, зокрема у професійно-технічній освіті.

Інфографіка – це візуалізація даних, спрямована на передачу читачеві складної інформації у такий спосіб, аби її швидко і легко можна було зрозуміти. Процес опрацювання зорової інформації активізує близько 50% задіяної в роботі частини мозку.

Вивчаючи курс самостійно, здобувач освіти швидше звертає увагу на візуальну інформацію. Наприкінці теми він очікує простих і зрозумілих висновків. Ці висновки можуть бути подані у вигляді інфографіки в одному файлі, який легко зберігати, надсилати та опрацьовувати. Отже, використання інфографіки в дистанційному навчанні сприятиме підвищенню ефективності самостійної роботи учнів, що якісно вплине на результати їхнього навчання.

В інтернеті існує безліч ресурсів для створення інфографіки online з подальшим її використанням. Більшість цих ресурсів (infogr.am, easel.ly, vizualize.me та ін.) мають платну і безкоштовну частину. Допомагаючи викладачу донести до учня інформацію в цікавій та компактній формі, активізуючи зорове сприйняття, інфографіка розвиває пізнавальну сферу учня.

Мислення, що спонукає до розвитку

Фіксоване Мислення зростання
Коли комусь щось вдається
«От, підлота! Повезло ж комусь!»

 

«Що я можу зробити, щоб і у мене вдалось?»
Коли поставлено складне  завдання
«Не моє» «А що, якщо я спробую?»
Коли треба похвалити
«Геніально!» Визнаючи те, що вдалось, давати завдання із зірочкою:

«Це було так креативно! Уявляю як ти впораєшся, якщо… »

Залишити відповідь