Інноваційні методи викладання: шпаргалка педагога
Тренінгові методики
На початок заняття:
- «Правила роботи»
- «Очікування»
Вивчення нового матеріалу:
- Вправа «Кошик ідей»
- Вправа «6 капелюхів»
- Учні діляться на команди, кожна з яких отримує свого «капелю ха». Колір капелюха вказує на тип завдання.
На завершення заняття:
- Рефлексія. Синквейн
- Вправа «Бочка меду»
Рефлексія. Синквейн
Щоб закріпити знання, учні разом складають синквейн за темою уроку.
Синквейн – короткий неримований вірш з 5 рядків, винайдений американською поетесою Аделаїдою Крепс під впливом японської поезії.
Як скласти синквейн
- 1 рядок – 1 слово – головна тема, об’єкт обговорень (іменник чи займенник).
- 2 рядок – 2 слова, що описують властивості (ознаки), характеристики об’єкта (прикметники, дієприкметники).
- 3 рядок – 3 слова, що описують дії, характерні для об’єкта (дієслова, дієприкметники).
- 4 рядок – фраза з 4 слів, де автор висловлює особисте ставлення до теми.
- 5 рядок – слово – резюме, ключова характеристика або нова інтерпретація об’єкта.
Підведення підсумків
Спробуйте оцінити свою роботу (урок засвоєння нових знань):
- Розведіть в сторони руки ті, хто працював на уроці добре.
- Візьміться правою рукою за ліве вухо, хто займався пошуком додаткової інформації до уроку.
- Заплескайте в долоні ті, хто майже вивчив матеріал на уроці.
- Затупотіть ногами ті, хто хоче швидше побігти на перерву.
Метод часового навчання
Найбільшим ризиком під час дистанційного навчання є втрата динамічності та ефективності вебінару.
Метод часового навчання враховує особливості роботи мозку, щоб допомогти швидко засвоїти теоретичний матеріал.
Ідея полягає у послідовному вивченні невеликої кількості теоретичного матеріалу, чергуючи з допоміжним.
Основними є чіткі часові межі, встановлені на інформаційні блоки, із елементів яких побудований урок.
Навчальний матеріал поділяється на основний (теоретичний) та допоміжний (розважальний, творчий тощо). Кожен теоретичний блок чергується з допоміжним.
У такий спосіб можна оптимізувати природний процес кодування пам’яті в мозку.
Наприклад, при вивченні теми «Натуральні волокна» у допоміжному блоці можна розповісти про інноваційне хутро з промислового конопляного волокна (дизайнер – Оксана Дево).
Концентрація уваги
Вправа «Мушка». Доцільно використовувати перед подачею нового, великого за об’ємом матеріалу.
Мотивація
Вислови типу: «Маленькими кроками до великої мети» чи «Життя – як їзда на велосипеді: щоб балансувати – потрібно постійно рухатись вперед».
Приклади відомих людей, що надихають: Сергій Єрмаков – дизайнер, що майже втратив зір; Вікторія Модеста – модель, співачка, попри те, що втратила ногу – залишилась у професії.
Інфографіка
Останнім часом в Україні посилюється інтерес дослідників до різних аспектів використання інфографіки у педагогічному процесі, зокрема у професійно-технічній освіті.
Інфографіка – це візуалізація даних, спрямована на передачу читачеві складної інформації у такий спосіб, аби її швидко і легко можна було зрозуміти. Процес опрацювання зорової інформації активізує близько 50% задіяної в роботі частини мозку.
Вивчаючи курс самостійно, здобувач освіти швидше звертає увагу на візуальну інформацію. Наприкінці теми він очікує простих і зрозумілих висновків. Ці висновки можуть бути подані у вигляді інфографіки в одному файлі, який легко зберігати, надсилати та опрацьовувати. Отже, використання інфографіки в дистанційному навчанні сприятиме підвищенню ефективності самостійної роботи учнів, що якісно вплине на результати їхнього навчання.
В інтернеті існує безліч ресурсів для створення інфографіки online з подальшим її використанням. Більшість цих ресурсів (infogr.am, easel.ly, vizualize.me та ін.) мають платну і безкоштовну частину. Допомагаючи викладачу донести до учня інформацію в цікавій та компактній формі, активізуючи зорове сприйняття, інфографіка розвиває пізнавальну сферу учня.
Мислення, що спонукає до розвитку
Фіксоване | Мислення зростання |
Коли комусь щось вдається | |
«От, підлота! Повезло ж комусь!»
|
«Що я можу зробити, щоб і у мене вдалось?» |
Коли поставлено складне завдання | |
«Не моє» | «А що, якщо я спробую?» |
Коли треба похвалити | |
«Геніально!» | Визнаючи те, що вдалось, давати завдання із зірочкою:
«Це було так креативно! Уявляю як ти впораєшся, якщо… » |