Педагогам на замітку

Як розвивати креативність

Креативністю називають здатність людини до нестандартного мислення, ширше – до творчості. Це можливість створювати нове з нічого; побачити можливість і зуміти її розвинути.Це спроможність олівцем на папері чи будь-яким іншим способом створити нову концепцію розвитку або неймовірно ефектний метод викладання предмета.

Ось нескладні способи, які допоможуть вам розвинути креативність за умови регулярної практики.

  1. Заведіть блокнот для шалених ідей.
  2. Вивчайте нове: місця, культури, дисципліни.
  3. Шукайте нові способи вирішення щоденних завдань.
  4. Постійно задавайте собі питання: «Що вийде, якщо…», «А чому саме так?»
  5. Дозвольте собі творити і помилятися.
  6. Звільніть час для інновацій.
  7. Спробуйте вигадати спосіб розвитку креативності самостійно.

Ось приклади вправ, які допоможуть розворушити ваш мозок і потренувати креативність.

  1. Вправа «Незвичне життя речей»: за хвилину напишіть максимальну кількість способів застосування флешки, серветок / свічки / хлібу тощо.
  2. Виділіть собі 30-45 хвилин на творчість, яка вам найбільше подобалась у дитинстві. Це може бути малювання, аплікація, ліпка, написання віршів.
  3. Вправа «Генератор маячні». Перерахуйте, що спільного, наприклад, у вебінару та ведмедя (щонайменше 10 пунктів!). Або у ноги та картини.
  4. Вправа «Перемагайте повсякденність». Виконайте звичну задачу у незвичний спосіб. Це може бути що завгодно: робити лівою рукою те, що зазвичай робите правою, піти на роботу новим, іншим маршрутом, змінити налаштування інтерфейсу в смартфоні тощо. Коли ми робимо щось незвичне або опановуємо нові навички, у мозку утворюються нові нейронні зв’язки. Чим їх більше, тим креативніше мислення.
  5. Вигадайте для себе завдання зі штучним обмеженням. Часто проблеми виникають від надлишку інформації. Тому для початку потрібно чітко визначити, в чому полягає завдання, з яким ви зіткнулися. Потім сформулюйте його в реченні з 10, 5 або 3 слів чи написати завдання або історію, не використовуючи певну букву тощо. Наприклад, письменник Ернест Хемінгуей вмів розповісти цілу історію в шести словах. Можна спробувати зробити те саме або трохи змінити завдання. Спробуйте вмістити свою історію у 140 символів.
  6. Вправа «Випадковості». У тлумачному словнику української мови виберіть навмання два випадкових слова-терміни-поняття. Це просто – вказуєте пальцем на будь-якій сторінці у будь-яке слово, а потім – ще раз. Зіставте між собою ці слова. Спробуйте знайти щось, що поєднувало б ці слова, щось спільне. Придумайте найбожевільнішу історію, на яку здатні, наприклад про пошук тура до якоїсь країни чи міста, і про ті пригоди, які з таким туром пов’язані, що сталося з вами чи вашими друзями під час подорожі. Між вибраними вами поняттями у історії має бути чіткий взаємозв’язок. Ви не повірите – наскільки ефективно ця вправа тренує мозок, фантазію і творчість.
  7. Вправа «Божевільний архітектор». Аркуш і маркер чи фломастер є? ОК, малюємо що? – правильно, будинок. Але до початку малювання необхідно вибрати 10 випадкових слів. Ну, це матиме такий вигляд, начебто вам – архітекторові – замовили проект будинку, але в клієнта є 10 вимог, які неодмінно мають бути врахованими. Обрані 10 слів – це і є вимоги. Вони мають бути якомога більш різноплановими. Наприклад, у вас є слово-вимога «лимон» – зробіть стіни лимонного кольору; є слово «море» – вкрийте дах будинку черепицею з хвилястим малюнком. І так далі.
  8. Вправа «1+5+5». Оберіть якесь слово (звісно, абсолютно випадково!). Це має бути іменник, неодмінно. Напишіть 5 слів-прикметників, які б якнайкраще характеризували обране вами слово-іменник. Це неважко, правда ж? «Яблуко» – кругле, червоне, стигле, смачне, запашне. Готово! Клас! А тепер – запишіть 5 прикметників, які абсолютно не підходять до «яблука». Зробили? А-а-а, важкувато… Отож… Шукайте.
  9. Вправа «Шалений генетик». Вам потрібні аркуш паперу й маркер чи фломастер. Не вмієте малювати? Прекрасно, адже ні краса малюнка, ні його закінченість не мають жодного значення. Головне тут – саме процес. Намалюйте істоту, яка поєднує в собі якнайбільше від знайомих вам тварин. Мета вправи полягає в тому, щоб знищити будь-яку формальну логіку і акцентуватися на творенні чогось абсолютно нового. У вас може вийти крокодил з шиєю жирафи, лисячим хвостом і лускою на копитах. Усе це – чудовий результат вправи.
  10. Вправа «Ім’я». Щоразу протягом часу, поки ви тренуєтесь (хоча, можна й постійно) старайтеся придумати назву для будь-якого предмета, котрий вас зацікавить. Назва може бути короткою й дотепною, а може бути й досить довгою й розгорнутою. У цій праві головне, щоб кожна назва вам сподобалася, щоб ви відчули задоволення від її появи.
  11. Вправа «Кажан». Цю вправу я рекомендую не тільки для вчителів, а й для учнів. Її цікаво і легко виконувати. Коли на вулиці стане темно, вимкніть усі джерела освітлення в оселі, заплющте очі й починайте мандрівку в темряві. Також можна спробувати приймати душ, одягатися, складати книжки на полицю чи розрізняти номінали монет лише на дотик (за допомогою пальців). Органи чуттів активізуються, коли ви нічого не бачите. Така методика штучної сліпоти допомагає розвинути увагу та концентрацію.

Щодня по кілька разів повторюйте ці вправи, і ви дуже скоро побачите, що у вас з’явилися нові звички й здатності, що ви стали значно креативнішими, ніж були раніше.

За матеріалами Радецької І.В.

Залишити відповідь