Особливості спілкування
Спілкування – складний процес взаємодії між людьми, що полягає в обміні інформацією, а також у сприйнятті й розумінні партнерами одне одного. Природа міжособистісних відносин істотно відрізняється від природи суспільних відносин: їхня важлива специфічна риса – емоційна основа. Суспільні відносини завжди виступають в єдності з діяльністю. Єдність спілкування та діяльності полягає в тому, що люди спілкуються не просто в процесі виконання різних суспільних функцій, але і в певній діяльності. Часто спілкування є аспектом діяльності, а діяльність – аспектом спілкування.
Структура спілкування включає три пов’язані компоненти: комунікативну – полягає в обміні інформацією між людьми; інтерактивну – організація взаємодії, обмін не тільки знаннями, а й діями; перцептивну – процес сприйняття одне одного і встановлення взаєморозуміння.
Протягом спільної діяльності люди обмінюються уявленнями, ідеями, інтересами, настроями, почуттями, установками тощо.
Передання будь-якої інформації можливе лише за допомогою знакових систем. Розрізняють комунікацію вербальну та невербальну.
У вербальній комунікації інформацію не просто передають за допомогою мови, її учасники особливим чином впливають одне на одного. Є два різні завдання в орієнтації партнера зі спілкування: особистісно-мовна та соціально-мовна.
Невербальна комунікація включає такі системи знаків: оптико-кінетичну (жести, міміка, пантоміміка), паралінгвістичну (система вокалізації, тобто якість голосу, його діапазон, тональність тощо), екстралінгвістичну (включення в мову пауз або інших елементів – покашлювання, плач, сміх тощо). Простір і час також є особливою знаковою системою, контакт очей має значення у візуальному спілкуванні.
Інформація, яка надходить від комунікатора, може бути двох видів: спонукальна (виражається в наказі, проханні тощо, направлена на стимуляцію дії) і констатувальна (повідомлення). Стимуляція виступає або як активна функція, тобто спонукання до дій, або як інтердикція – заборона дії, або як де стабілізація – неузгодженість деяких автономних форм діяльності. В умовах комунікації можуть бути специфічні комунікативні бар’єри або соціальний, або психологічний характер. Наприклад, інформація в суспільстві поширюється через «фільтр» довіри або недовіри. Цей фільтр починає працювати, якщо істинна інформація виявляється неприємною для людини, а помилкова – приємною.