Проблема насильства і попередження посттравматичного стресового розладу в дітей
Сучасні уявлення про посттравматичний стресовий розлад склалися остаточно в 1980-х роках, однак інформація про вплив травматичних переживань накопичувалися протягом сторіч. Е. Крепеліним вперше був використаний термін «невроз пожежі», для того щоб позначити окремий клінічний стан, що включає численні нервові й фізичні феномени. Останні виникають насамперед як результат різних емоційних зворушень або раптового переляку, які переростають у тривожність.У 1889 р. X. Оппенгейм запропонував термін «травматичний невроз» щодо діагностики психічних розладів в учасників бойових дій, причини яких він бачив в органічних порушеннях головного мозку, викликаних як фізичними, так і психологічними факторами.Однак й у мирний час виникають ситуації, які є джерелами посттравматичного стресового розладу.У наш час різко зросла кількість антропогенних катастроф та у різних регіонах планети. Все це характеризується насамперед надекстремальним впливом на психіку людини, що викликає посттравматичний стрес.
Психологічні наслідки цього в крайньому своєму прояві виявляються в посттравматичному стресовому розладі.
Посттравматичний стресовий розлад виникає як затяжна або відстрочена реакція на ситуації, пов’язані із серйозною загрозою життю або здоров’ю, причому як самої людини, так і оточуючих її людей.
Ще одна з найважливіших тем – фізичне й сексуальне насильство щодо дитини. Для психологів це питання становить великий інтерес, по-перше, тому, що жертви насильства потребують своєчасної допомоги, а також тому, що пережите насильство може бути прихованою причиною труднощів, з якими клієнт звертається до психолога або не звертається й проживає життя з певними проблемами й труднощами. Отже, без розуміння того, як впливає насильство на психіку людини, дитини, надання допомоги може бути утрудненим. Одним з найпоширеніших наслідків насильства, як фізичного так і сексуального, є також посттравматичний стрес.
Стосовно посттравматичного стресу як наслідку насильства, то порушення, що розвиваються після пережитого насильства, зачіпають всі рівні функціонування людини (фізіологічний, особистісний, міжособистісний) і можуть призводити до стійких особистісних змін не тільки в самої жертви насильства, але й у людей, які її оточують (наприклад, у членів родини).
- Можуть спостерігатися повторювані нічні кошмари, інтенсивні негативні переживання при зіткненні зі стимулами (тобто тим, що нагадує (символізує) пережиту травму), що супроводжується фізіологічними реакціями.
- Дитина, що пережила травму, може навіть бути не здатною повною мірою відновити в пам’яті те, що з нею відбулося. Найчастіше таке витиснення починає відігравати значну роль у подальшому житті жертви насильства.
- Може бути утрачено інтерес до того, чим раніш захоплювався, виникнути почуття відчуження від близьких, що, у свою чергу, може привести до ізоляції й порушень соціальної адаптації.
- У дітей – жертв сексуального насильства може бути загублена здатність відчувати сильні почуття.
- Може бути виникнення почуття «скороченого майбутнього» – наприклад, дитина навіть у фантазіях і мріях не може уявити себе в якості дорослого.
- У дітей, що страждають від посттравматичного стресового розладу спостерігаються:
- порушення сну;
- дратівливість;
- гіперактивність;
- порушення пам’яті й концентрації уваги.
- Дитина, що зазнала насильство та перебуває в стані посттравматического стресу, живе в постійній напрузі, очікуючи повторення насильства, а це, у свою чергу, позначається на її повсякденному житті: наприклад, різке зниження успішності в навчанні.
- Дитина, яка зазнала травми, може повністю змінити свій погляд на світ, при цьому часто на зміну одним ілюзіям приходять інші: замість віри в те, що «світ справедливий й упорядкований», приходить переконання в повній несправедливості й непередбачуваності світу.
- Дитина нікому не розповідає про те, що сталося, не хоче залишати родину, де це відбулося, або боїться всиновлення, припускаючи, що всі батьки погано поводяться зі своїми дітьми.
- Жертва насильства часто прагне повністю забути про те, що сталося, але існує й інший варіант: дитина, що зазнала насильства, може намагатися ніби заново пережити ситуацію, що травмує, щоб, нарешті, розв’язати її. Але такі спроби змінити минуле приводятьдо повторної травматизації.
- Іншим наслідком травми може стати зловживання алкоголем і наркотич- ними речовинами. Зловживання наркотиками вважається одним з розповсю- джених способів реакції на насильство в підлітків.
- Дитина схильна замовчувати про травматичні події через почуття сорому, провини, а також прагнення до витискання тяжких спогадів. При підозрі на наявність посттравматичного стресового розладу.
При виборі виду допомоги, насамперед, необхідно переконатися, чи існує в даній ситуації посттравматичний стресовий розлад.
Метою психотерапевтичної роботи у випадку виникнення пср є допомога у звільненні від подальших спогадів про минуле та інтерпретацій емоційний переживань як нагадувань про травму, а також у тому, щоб людина могла активно і відповідально включитися в сьогодення.
Для цього дитині (дорослій людині) необхідно знову навчитися контролювати емоційні реакції та знайти цій травматичній події належне місце в загальній часовій перспективі свого життя та й особистій історії.
Допомога людині в цій ситуації – головне завдання психолога. При роботі слід враховувати, що це допомога в зниженні тривоги й у відновленні почуття особистісної цілісності та контролю над тим, що відбувається.