Гіперактивний розлад із дефіцитом уваги
Майже всі діти люблять багато рухатися, є непосидючими, нетерплячими та часто неуважними. Втім у 3-5 % дітей ці характеристики виражені надмірно і невідповідно до віку, а тому призводять до значних поведінкових проблем. Такі діти за своєю природою вже з раннього віку гіперактивні – вони не просто багато рухаються, а надто багато рухаються і мають порушену здатність контролювати свою поведінку, імпульсивні – діють під натиском своїх бажань та почуттів, не встигаючи подумати про наслідки та правила, а також мають труднощі з тривалим зосередженням уваги на чомусь, що є для них малоцікавим – як-от на уроці, виконуючи домашні завдання тощо. У цих дітей фахівці діагностують ГРДУ – гіперактивний розлад з дефіцитом уваги – один із найпоширеніших розладів розвитку у дітей.
ГРДУ зумовлений недостатньою зрілістю певних зон головного мозку, які відповідають за контролювання поведінки: а саме за здатність тимчасово «пригальмовувати» свої «імпульси»- тобто бажання, почуття – щоб зупинитись і подумати про можливі наслідки своїх дій, узгодити їх із соціально прийнятими правилами, бажаннями та почуттями інших людей, – і щойно тоді діяти у найбільш адекватний до ситуації спосіб.
Тому дітям із ГРДУ важко контролювати свою поведінку, увагу, емоції – і це без належної підтримки та допомоги може спричиняти проблеми в навчанні, стосунках та вторинні проблеми у різних сферах життя.
Головними симптомами ГРДУ є виражені проблеми самоконтролю у ключових сферах життя (навчання, стосунки та ін.), зокрема:
• моторна гіперактивність
• труднощі з концентруванням уваги – особливо в ситуаціях, коли нецікаво чи багато відволікаючих чинників
• нетерпеливість (важко чекати, не перебивати інших, тощо)
• імпульсивність (схильність діяти, не оцінивши наслідків поведінки, ризику, пов’язані з цим порушення правил поведінки)
• труднощі із самоорганізацією (забудькуватість, часті запізнення, неорганізованість тощо)
• труднощі із збереженням мотивації – особливо щодо завдань, які не є цікавими і не приносять негайного результату.