Тренінгова програма психопрофілактичної і психотерапевтичної допомоги депресивним підліткам
Розроблені завдання спрямовані на здійснення учнями діагностики свого стану, профілактики небажаних симптомів, корекції проявів депресії в поведінці.
Головним результатом проходження програми є набуття необхідного досвіду розв’язання проблемних ситуацій, що виникли внаслідок депресії, віднайдення шляхів самодопомоги під час проявів депресивного стану.
Тривалість програми: 2 місяці (одне заняття на тиждень).
Цільова аудиторія: учні 15-17 років, учителі та батьки (за бажанням).
Мета: діагностика, профілактика та корекція проявів депресії у поведінці підлітків та усунення психічних факторів, які спричинюють виникнення депресивного стану.
Матеріали: мультимедійна дошка, відео проектор, ПК, папір формату А3, блокноти на кожного учасника, альбоми для малювання, маркери, скотч, спікери, кольоровий папір, пластилін, ножиці, клей, повітряні кульки, роздатковий матеріал (анкети, тести, пам’ятки).
Завдання 1 (у групах по 4-5 осіб) Учасники вивчають матеріали, розкрито явище депресії, та шукають відповіді на такі запитання: Чим загрожує людству депресія?Які симптоми бувають у тих, хто страждає на депресію?
– Які фактори збільшують небезпеку депресивного стану?Які дії можуть допомогти вийти з депресії?
Свої відповіді підготуйте до презентації у творчій формі .
Завдання 2 Якого ставлення до себе потребують ті, хто живе у депресивному стані?
Завдання 3 Складіть свою власну соціальну мережу підтримки.
1.Спочатку складіть список людей, до яких ви зможете звернутися по допомогу. До цього списку запишіть:
· членів вашої родини, з якими ви бачитесь регулярно,друзів, з якими ви часто зустрічаєтесь чи спілкуєтесь по телефону, листах;сусідів, якщо ви постійно обмінюєтеся з ними візитами,однокласників,
· учителів, з якими у вас добрі стосунки;будь-кого з людей, хто емоційно важливий для вас,
2.Потім для кожної людини, яку ви внесли до списку, зробіть позначку про те, який варіант кризової підтримки вона може вам надати. Варіанти підтримки можна позначити таким чином:
Е – емоційна допомога; П – практична допомога; Т – товариська підтримка; І – інформація та порада.
3.Після цього візьміть чистий аркуш паперу і складіть діаграму вашої мережі, позначаючи колами членів родини, трикутниками – друзів, квадратами – однокласників, ромбами – учителів. Поєднайте всіх тих людей, між якими існують ті чи інші зв’язки і які можуть надати вам схожі варіанти підтримки.
Тепер у вас є зображення вашої соціальної мережі підтримки. Вам слід проаналізувати, наскільки ви можете розраховувати на підтримку всієї мережі або тільки окремої її частини.
Запишіть у своєму щоденнику звернення до тієї людини, яка може надати вам ту допомогу, якої ви потребуєте останнім часом. Намагайтеся якомога повніше розкрити свій стан, думки, що вас турбують.
Завдання 4 Напишіть у щоденнику, кому з людей ви можете надати необхідну допомогу. Яка це буде допомога.
Завдання5 Психолог. Давньокитайський трактат великого мудреця Лао Цзюньговорить, що найкращі ліки для повернення собі відчуття спокою і радості, це:
- вміння допомагати старим і хворим; не вимагати повернення старих боргів;
- не сперечатися, хто правий, а хто винен, не тримати образи;
- віддавати краще й більше, залишати собі лише гірше й менше;
- не скаржитися на важку роботу;
- якщо бідний – не журитися, якщо багатий – не скупитися;
- радіти з успіхів інших; у своїх бідах і хворобах не шукати винуватців.
Прочитавши наведений перелік умов, підготуйтеся до дискусії: наведіть аргументовані докази У щоденнику занотуйте ті думки, які найбільш вам близькі (сподобались).
Завдання 6 Заповніть анкету:
1. Що найчастіше викликає в мене роздратування? 2. Коли я злюся, я звичайно … (опиши, що ти робиш).
3. Чи корисна для мене така реакція? Чому так або чому ні? 4. Як виражають гнів у моїй родині?
За відповідями проводиться дискусія.
Підведіть учнів до висновку: «Гнів – ознака нездоров’я».
Психолог. Якщо людина озлоблена проти нас – отже, їй погано. Треба прикласти до серця пластир – любов; треба приголубити, лагідно поговорити – і якщо людина не тримає на вас затятої злості, а це тільки тимчасовий спалах – ви побачите, як її серце і злість розтануть від вашої лагідності й любові, як добро перемагає зло.
Завдання 7 У своїх щоденниках запишіть діалог із самим собою. При цьому одна сторона вашого «Я» – у дратівливому, гнівному стані. Спробуйте розрадити її.
Завдання 8 Відчуйте опору під собою. Відчуйте ногами підлогу, через підлогу – зв’язок із землею. Відчуйте свій живіт. Зверніть увагу на те, як ви дихаєте. Дихання вільне та спокійне … вам приємно дихається. Спробуйте розслабитися, зняти напруження так, ніби вам захотілося трішечки подрімати.
Почніть розслаблятися із плечей. Плечі стають важкими і теплими … плечі важкі і теплі. Розслаблюються руки … розслаблюється верхня частина рук. Розслаблюються лікті … Розслаблюються зап’ястки … Розслаблюються кисті рук … Розслаблюються долоні … кожен палець на руках … долоні стають важкими і теплими … долоні важкі і теплі. Дихання вільне і рівне … тепло в животі … тепло переходить у ноги … Розслаблюється верхня частина ніг. Розслаблюються коліна … Розслаблюються гомілки і стопи … стопи стають важкими і теплими … стопи важкі і теплі. Відчуйте п’яти … відчуйте пальці ніг … ноги розслабились.
Тепер зверніть увагу на спину. Відчуйте, як розслаблюються крижі … відчуйте хребет … Розслаблюється середина спини … Розслаблюється шия, потилиця … уся голова розслаблена … Розслаблюються тім’я, скроні … Розслаблюються лоб і обличчя … Відчуйте щоки … Відчуйте вилиці і підборіддя … Розслаблюються ніс і очі … Повіки важкі, очі розслаблені. Спостерігайте за своїм диханням: вдих – видих … вдих – видих… Скажіть собі: «Я – відпочиваю…».
Спробуйте уявити себе на лужку … Над вами ясне блакитне небо. Ви лежите у високій траві і дивитесь на небо … Довкола – аромат квітів … дзвенять комахи, кружляють метелики. Ви – відпочиваєте, ви чуєте звуки лугу, ви відчуваєте енергію землі … Світить ясне сонце, теплі промені торкаються вашого обличчя, ваших рук … тепло розходиться по всьому вашому тілу. Кожна клітинка вашого тіла наповнюється енергією й оновлюється. Відпустіть вашу уяву, спостерігайте за тим, як у середині вас енергія землі поєднується з енергією неба.
Запам’ятайте цей стан
Коли будете готові, попрощайтеся з цим образом. На рахунок від 5 до 1 ви розплющите очі, але відчуття залишаться. 5, 4, 3, 2, 1 – стисніть руки в кулаках, сильно потягніться – вперед і вгору – і повільно розплющуйте очі …
Намалюйте все те, що вам запам’яталось, або напишіть невеликий твір із думок, які прийшли під час релаксації.
(Під час виконання всього завдання лунає музичний супровід – релаксаційна музика)
Завдання 9. Знайдіть собі пару. Один буде розповідати, а другий – слухати. Але ось проблема, один із вас «глухонімий» (той, хто розповідає), а другий – «сліпий». Та з будь-якої ситуації завжди можна знайти вихід. Пропонуємо «глухонімому» передати свою історію, взявшись за руки зі своїм партнером.
Поділіться своїми враженнями, чи змогли ви зрозуміти свого «оповідача». Як багато можна дізнатися через тримання у своїй руці руки іншого! Як можна тільки за допомогою рукостискання підтримати іншого, виразити до нього співчуття, своє добре ставлення, своє розуміння його важких обставин?.
Завдання 10. Напишіть у своєму щоденнику ту ситуацію, що виникла у вашому житті (зараз або колись у дитинстві), що гнітить вас, спричиняє душевний біль. Спробуйте перетворити її на творче завдання і знайти ймовірні шляхи її розв’язання.